سي دي کي

cd key اورجينال

خريد سي دي کي

تفاوت لایسنس های ویندوز 10 | لایسنس OEM و Retail

تفاوت لایسنس های ویندوز 10 | لایسنس OEM و Retail

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی برای خرید لایسنس اورجینال ویندوز 10 یا دیگر نسخه های سیستم عامل ویندوز مایکروسافت اقدام می‌کنید با دو عنوان لایسنس OEM و Retail مواجه می‌شوید. اما تفاوت مابین این دو نوع لایسنس در چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل تفاوت لایسنس های ویندوز 10 شامل OEM و Retail را برایتان شرح دهیم. بنابراین با فروشگاه سی دی کی سل همراه باشید.

تفاوت لایسنس های ویندوز 10 : مقدمه

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله “خرید لایسنس اورجینال ویندوز با ارزان ترین قیمت” به طور کامل در رابطه با مزیت های خرید لایسنس اورجینال ویندوز صحبت کردیم و گفتیم که با تهیه این کد می‌توانید سیستم عامل ویندوز کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به طور قانونی فعال نمایید و از آن پس بدون محدودیت از سرویس ها و آپدیت های مایکروسافت بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزیت های خرید لایسنس ویندوز توصیه می‌کنیم مقاله ضمیمه شده را به طور دقیق مطالعه کنید. اما اگر بخواهید برای خرید این لایسنس ها وارد عمل شوید با اصطلاحاتی همچون لایسنس OEM و Retail رو به رو می‌شوید که از نظر قیمتی هم نسبت به هم متفاوت هستند و عموما لایسنس نوع OEM از نوع Retail ارزان قیمت تر است. اما سوال اصلی اینجاست که تفاوت لایسنس های ویندوز 10 شامل OEM و Retail در چیست؟ با خرید کدامیک از این دو به محتوای کامل تری دسترسی پیدا خواهیم کرد و کدامیک از آن ها برای فروش قانونی هستند؟ در این مقاله به طور کامل به شرح این موضوع می‌پردازیم. بنابراین با فروشگاه سی دی کی سل همراه باشید.

لایسنس Retail ویندوز 10 مایکروسافت

لایسنس ریتیل (Retail) در واقع نوعی از کد های فعالسازی ویندوز است که مایکروسافت آن را در سراسر دنیا و برای استفاده کاربران عادی عرضه می‌کند. زمانی که این لایسنس ها توسط کاربر خریداری شوند به راحتی در یک کامپیوتر یا لپ تاپ قابل فعالسازی خواهند بود و قابلیت انتقال به لپ تاپ و کامپیوتر دیگر را هم دارند. یعنی اگر شما بعد از چند سال لپ تاپ خود که لایسنس Retail ویندوز 10 در آن فعال بوده را بفروشید و یک لپ تاپ جدید بخرید، دوباره می‌توانید همان لایسنس قبلی را در لپ تاپ جدیدتان فعال کنید. دقت داشته باشید که لایسنس Retail و هیچ نوع دیگری از لایسنس های ویندوز در حالت عادی به طور همزمان در چند سیستم قابل فعالسازی نیستند، مگر اینکه نسخه های خاص این لایسنس ها با قابلیت فعالسازی همزمان در چند سیستم را تهیه کنید که قیمت آن ها به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. نقطه ضعفی که لایسنس های ریتیل ویندوز دارند مربوط به قیمت بسیار گران آن ها می‌شود. به عنوان مثال یک لایسنس Retail ویندوز 10 پرو می‌تواند حدود چند میلیون تومان قیمت داشته باشد. طبیعتا صرف این مقدار هزینه از دید خیلی از کاربران اصلی معقولانه نیست و به همین دلیل اغلب افراد ترجیح می‌دهند از نسخه های کرک شده ویندوز استفاده کنند. برای خرید لایسنس ویندوز 10 پرو Retail کلیک کنید.

لایسنس OEM ویندوز 10 مایکروسافت

اما لایسنس OEM نسبت به لایسنس Retail قیمت بسیار پایین تری دارد. اصلی ترین تفاوت لایسنس های ویندوز 10 نوع OEM و Retail که سبب شده کاربران بیشتر به دنبال خرید لایسنس OEM باشند مربوط به قیمت می‌شود. لایسنس OEM ویندوز می‌تواند چندین برابر ارزان قیمت تر از یک لایسنس ریتیل باشد و قیمت آن به چند صد هزار تومان می‌رسد. برای خرید لایسنس اورجینال ویندوز 10 پرو OEM بر روی لینک کلیک کنید. اما علت این تفاوت قیمت چیست و آیا لایسنس OEM قانونی و قابل اعتماد است؟ در پاسخ باید بگوییم که بله لایسنس های OEM کاملا قانونی و قابل خرید و فروش هستند و هیچ محدودیتی برای استفاده از آن ها وجود ندارد. تنها دلیل ارزان تر بودن این لایسنس ها مربوط به این می‌شود که مایکروسافت آن ها را با قیمت عمده فروشی در اختیار شرکت های بزرگ سازنده لپ تاپ و کامپیوتر نظیر لنوو، دل، ایسوس، ایسر و غیره قرار می‌دهد تا آن ها سیستم عامل ویندوز اورجینال را به طور پیش فرض روی لپ تاپ هایشان نصب کنند.

بنابراین چون قیمت عمده فروشی برای لایسنس های OEM محاسبه شده، به مراتب ارزان تر از لایسنس های Retail هستند. اما یک تفاوت دیگر هم  مابین لایسنس های ویندوز 10 نوع OEM و Retail وجود دارد. برخلاف لایسنس های ریتیل، لایسنس OEM فقط روی یک کامپیوتر یا لپ تاپ قابل نصب است و امکان انتقال آن به لپ تاپ یا کامپیوتر دیگر وجود ندارد. زمانی که یک لایسنس OEM ویندوز روی کامپیوتر یا لپ تاپی فعال شود با مشخصات سخت افزاری آن سینک خواهد شد و تغییر این مشخصات سخت افزاری امکانپذیر نیست. به همین سبب نمی‌تواند لایسنس OEM فعال شده در یک کامپیوتر یا لپ تاپ را به سیستم دیگری منتقل کرد. ضمنا تعویض قطعات سخت افزاری دستگاه مثل برد و غیره هم می‌تواند منجر شود که لایسنس OEM دیگر روی آن سیستم کار نکند. همچنین مطلع شدن مایکروسافت از اینکه لایسنس توسط اشخاص و نه شرکت های سازنده کامپیوتر روی سیستم فعال شده هم می‌تواند به ندرت و در برخی مواقع منجر به غیرفعال شدن لایسنس شود. بنابراین این موضوعاتاز اصلی ترین تفاوت های لایسنس های ویندوز 10 نوع Retail و OEM هستند.

تفاوت لایسنس های ویندوز 10 | لایسنس OEM و Retail

کدام لایسنس ویندوز را بخریم؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد تفاوت لایسنس های ویندوز 10 نوع Retail و OEM ارائه کردیم کاملا مشخص است که خرید لایسنس های OEM به مراتب مقرون به صرفه‌تر از لایسنس های Retail خواهد بود. قیمت این دو نوع لایسنس می‌توان تفاوت زیادی داشته باشد و حتی اگر در بدترین شرایط شما کامپیوتر و لپ تاپ خود که یک لایسنس OEM در آن فعال است را هم تعویض کنید، خرید یک لایسنس OEM جدید مقرون به صرفه تر از این خواهد بود که از ابتدا یک لایسنس Retail تهیه نمایید. بنابراین به عقیده ما خرید لایسنس OEM ویندوز 10 بهترین گزینه برای هر کاربر است. اما در هر حال تصمیم گیری قطعی مبنی بر ترجیح دادن یکی از این دو نوع لایسنس ویندوز نسبت به نوع دیگر با توجه به شرایط کاربر و بنا به تشخصی وی انجام می‌شود.

خرید لایسنس اورجینال ویندوز 10 پرو (Windows 10 Pro OEM)

خرید لایسنس اورجینال ویندوز 10 پرو (Windows 10 Pro Retail)

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به صحبت در رابطه با تفاوت لایسنس های ویندوز 10 پرداختیم و ماهیت دو نوع لایسنس OEM و Retail را برایتان شرح دادیم. امیدواریم از این مطلب اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورید باشید.

10 دیدگاه برای “تفاوت لایسنس های ویندوز 10 | لایسنس OEM و Retail

  1. نیلوفر گفته:

    سلام
    یه لایسنس oem رو واسه ویندوز 8.1 فعال کردم حالا میخوام کلا آنیستال کنم و ویندوز 10 رو نصب کنم . میشه ویندوز 10 رو با لایسنس قبلیم فعال کنم ؟ مرسی

  2. فرشید گفته:

    سلام – من یه لپ تاپ چند سال قبل خریدم که ویندوز 8.1 بطور اورجینال و پیشفرض روش نصب بود – اخیرا فن پاورش صدا میداد دادم عوضش کردن ولی همینکه اوردم خونه و روشن کردم دیدم پیغام میده که پروداکت کی دیگه بلاک شده و نیاز به خرید یک لایسنس جدید دارید – سوالم اینه که چرا اینطوره اساسا و اگه یه لایسنس او ای ام جدید دوباره بهش بدم و فعال بشه آیا بازم اگه نیاز به تغییر سخت افزار باشه لایسنس ویندوزم بازم غیر فعال میشه ؟

    • امین رضائیان گفته:

      با سلام
      بله لایسنس OEM با تغییرات سخت افزاری غیر فعال میشه.
      پیروز باشید

      • فرشید گفته:

        چون معمولا لپ تاپ ها نیاز به تغییر سخت افزار پیدا میکنند هیچ راهی نیست برای جلوگیری از این مسله ؟

        • امین رضائیان گفته:

          میتونید لایسنس ریتیل تهیه کنید
          تمام توضیحات لازم داخل مطلب وجود داره

  3. نگار گفته:

    سلام من به تازگی ویندوز لب تابم رو عوض کردم ویتودوز 10 بود قبلا ولی بازم مجبور شدم عوضش کنم باهاش مشکلی ندارم ولی دو روز بعد لب تابم خالم رو بردم برای عوض کردن ویندوز و برای اونم ویندوز 10 ریختم لب تابم خالم از برای من خیلی قدیمی تره و حتی رم و حاظفشم ازمن کمتره ولی ویندوز با من تفاوت داره مارک لب تاب دوتامونم ایسوس است مثلا تو بخش ستینگ برای اون گزینه های بیتشری اومده که من ندارم می شه بگید چرا این دو بت هم تفاوت دارند

    • امین رضائیان گفته:

      با سلام
      قطعا نسخه های ویندوز 10 نصب شده روی دو سیستم متفاوت هست.
      پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.