سي دي کي

cd key اورجينال

خريد سي دي کي

انواع لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی

انواع لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی

اگر به فکر فعالسازی قانونی و رسمی سیستم عامل ویندوز کامپیوتر یا لپ تاپ خود افتاده باشید و برای خرید لایسنس اقدام کنید، ممکن است با اصطلاحاتی رو به رو شویم که از آن ها برای معرفی انواع مختلف لایسنس های ویندوز استفاده می‌شود و این مسئله برایتان سردرگم کننده به نظر آید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به معرفی انواع لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی بپردازیم و بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم. با فروشگاه سی دی کی سل همراه شوید.

لایسنس ویندوز چیست؟

قبل از اینکه بحث اصلی مقاله که مربوط به انواع لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی می‌شود را آغاز کنیم بهتر است کمی در رابطه با ماهیت لایسنس ویندوز صحبت داشته باشیم و مشخص نماییم که اصلا منظور از این مقوله چیست و چرا باید یک کاربر به دنبال خرید این نوع لایسنس باشد؟ همانطور که می‌دانید برای توسعه هر بستر نرم افزاری انرژی زیادی صرف می‌شود و شاید هزاران فرد در این پروسه شبانه روزی سخت کار کنند. سیستم عامل ویندوز مایکروسافت هم به عنوان یک بستر نرم افزاری شرایط مشابه دارد و افراد زیادی در توسعه و پشتیبانی آن نقش دارند. قوانین کپی رایت در سراسر دنیا (به غیر از چند کشور خاص نظیر ایران) به گونه‌ایست که هر کاربر برای استفاده از نرم افزار خاص مورد نظرش باید حق و حقوق سازنده آن را پرداخت نماید!

بنابراین شما در حالت عادی و قانونی باید برای استفاده از سیستم عامل ویندوز در کامپیوتر یا لپ تاپ خود هزینه کنید و لایسنس بخرید‍! بنابراین وقتی از لایسنس ویندوز صحبت می‌کنیم، در واقع منظورمان مجوز استفاده قانونی از این سیستم عامل است که به صورت یک کد قابل خرید بوده و پس از فعالسازی در کامپیوتر یا لپ تاپ، امکان استفاده قانونی و بدون محدودیت از ویندوز را به کاربر می‌دهد. اما پس تکلیف ویندوز هایی که در بازار با قیمت های بسیار ارزان فروخته می‌شوند چیست؟ آیا این نسخه های ویندوز هم اورجینال و قانونی هستند؟ طبیعتا اینطور نیست! چون لایسنس ویندوز نمی‌تواند قیمتی در حدود 20 یا 30 هزار تومان داشته باشد! نسخه های ویندوز ارزان قیمتی که در بازار می‌بینید همگی کرک شده هستند!

انواع لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی

کرک ویندوز چیست!

کرک به معنای دور زدن حق کپی رایت و استفاده غیر قانونی از هر نرم افزار یا بازی است! زمانی که شما از نسخه کرک شده ویندوز روی کامپیوتر خود استفاده می‌کنید، یعنی لایسنس قانونی در آن فعال نکرده‌اید و فقط موقتا فعالسازی آن را با استفاده از ابزارهای خاصی انجام داده‌اید. اما کرک کردن ویندوز و دیگر نرم افزارها و حتی بازی ها، گذشته از رعایت نکردن حق و حقوق شرکت سازنده و مسائل اخلاقی یک بدی خیلی بزرگ دیگر دارد! وقتی ویندوز یا هر نرم افزار و بازی را کرک کنید، امکان آپدیت کردن آن را نخواهید داشت! به بیان دیگر وقتی ویندوز کرک شود، امکان آپدیت آن مسدود خواهد شد و بدین ترتیب شما نه تنها آپدیت های امنیتی و مهم ویندوز را از دست می‌دهید و ریسک های زیادی را می‌پذیرید، بلکه آپدیت های فنی که منجر به رفع باگ و غیره می‌شوند را هم از دست خواهید داد. اینجاست که اهمیت خرید لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی مشخص می‌شود.

از سمت دیگر وقتی ویندوز را کرک کنید خیلی از قابلیت های آن محدود خواهد شد و عموما در ویندوز های کرک شده‌ای که به صورت دی وی دی در بازار عرضه می‌شوند تمام قابلیت های این سیستم عامل آزاد نیست و این مسئله می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است همیشه از لایسنس اورجینال ویندوز استفاده کنید. قبل از اینکه در رابطه با جزئیات انواع لایسنس های سیستم عامل ویندوز صحبت کنیم، بد نیست نسخه های مختلف سیستم عامل مذکور را هم برایتان نام ببریم. سیستم عامل ویندوز شامل نسخه های قدیمی زیادی می‌شود اما اصلی ترین نسخه های آن به شرح زیر هستند:

  • ویندوز 7 پرو (Windows 7 Pro)
  • ویندوز 7 آلتیمیت (Windows 7 Ultimate)
  • ویندوز 7 هوم (Windows 7 Home)
  • ویندوز 7 اینترپرایز (Windows 7 Enterprise)
  • ویندوز 8.1 پرو (Windows 8.1 Pro)
  • ویندوز 8.1 بیسیک (Windows 8.1 Basic)
  • ویندوز 8.1 اینترپرایز (Windows 8.12 Enterprise)
  • ویندوز 10 هوم (Windows 10 Home)
  • ویندوز 10 پرو (Windows 10 Pro)
  • ویندوز 10 اینترپرایز (Windows 10 Enterprise)

موارد فوق از اصلی ترین نسخه های سیستم عامل ویندوز هستند که در این بین Windows 10 Pro و Windows 10 Enterprise نسبت به دیگر نسخه ها پرفروش تر خواهند بود. برای خرید لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی این دو نسخه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت و همچنین ویندوز 10 اینترپرایز می‌توانید روی لینک های زیر کلیک کنید.

لایسنس Windows 10 Pro اورجینال OEM

لایسنس Windows 10 Home اورجینال OEM

لایسنس Windows 10 Enterprise اورجینال OEM

انواع لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی

انواع نوبت به سوال اصلی می‌رسد! انواع لایسنس های ویندوز که قانونی و اورجینال هستند کدامند و نسخه های مختلف لایسنس ویندوز که در مورد آن ها صحبت می‌شود و برای افراد تازه کار سردرگم کننده هستند چه معنا و مفهومی دارند؟ لایسنس قانونی ویندوز می‌تواند دو نوع مختلف باشد که به ترتیب ریتیل (Retail) و او ای ام (OEM) نامیده می‌شوند. با شناخت ویژگی های این دو نوع لایسنس به راحتی می‌توانید تفاوت آن ها را درک کنید.

انواع لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی

  • لایسنس OEM ویندوز: لایسنس های OEM با سخت افزار کامیپوتر لینک می‌شوند و هر گونه تغییر در سخت افزار می‌تواند منجر به ابطال لایسنس OEM شود. بنابراین این لایسنس فقط مختص یک کامپیوتر است و امکان جابجایی ندارد و نباید روی کامپیوتری که این نوع لایسنس ویندوز روی آن فعال شده تغییرات سخت افزاری ایجاد کرد. این لایسنس ها عموما ارزان قیمت تر از لایسنس های نوع ریتیل (Retail) هستند. این لایسنس ها محدودیتی از نظر نصب دوباره ویندوز روی همان سیستم ندارند.
  • لایسنس Retail ویندوز: این نوع لایسنس ها برخلاف لایسنس های OEM به سخت افزار کامپیوتر لینک نمی‌شوند و طبیعتا می‌توان آن ها را از یک سیستم به سیستم دیگر منتقل کرد. طبیعتا تغییرات سخت افزاری هم منجر ابطال این نوع لایسنس های ویندوز نمی‌شوند. لایسنس های ریتیل به دلیل نداشتن هیچگونه محدودیت خاص (به غیر از فعالسازی همزمان روی چند سیستم) عموما قیمت بالایی دارند و کم طرفدارتر از لایسنس های نوع OEM هستند.

دو مورد فوق از اصلی ترین انواع لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی هستند که برای درک بهتر تفاوت آن ها می‌توانید به مطالعه مقاله “تفاوت لایسنس های ویندوز 10 | لایسنس OEM و Retail” بپردازید. اگر می‌خواهید صرفا برای یک کامپیوتر لایسنس قانونی ویندوز تهیه کنید و احتمال نمی‌دهید که به این زودی ها تغییرات سخت افزاری روی آن داشته باشید، لایسنس OEM بهترین انتخاب برای شماست اما اگر می‌خواهید یک لایسنس ویندوز مادام‌العمر داشته باشید که نه روی تغییرات سخت افزاری و نه تغییر سیستم حساس باشد، لایسنس ریتیل بهترین گزینه برای انتخاب خواهد بود.

آیا نصب نرم افزار کرکی روی ویندوز اورجینال امکانپذیر است؟

خیلی از افراد تصور دارند که وقتی ویندوز کامپیوترشان را اورجینال کنند باید فقط نرم افزارهای اورجینال روی آن نصب شود، در حالی که اصلا اینطور نیست و اورجینال بودن ویندوز هیچ ارتباطی به نصب نرم افزارها و بازی های کرک شده یا اورجینال بر روی سیستم ندارد. همچنین اگر ویندوز کامپیوتر شما کرک شده باشد هم هیچ محدودیتی برای نصب بازی و نرم افزارهای اورجینال نخواهید داشت. بنابراین به کل این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و اینطور نیست که اگر ویندوز کامپیوتر شما با استفاده از انواع لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی به طور واقعی فعال شده شما مجبور به نصب کردن نرم افزار و بازی های اورجینال روی آن شوید و دیگر نتوانید نرم افزار ها و بازی های کرک شده را روی سیستم نصب راه اندازی نمایید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله ابتدا سعی کردیم به صورت مختصر ماهیت لایسنس ویندوز و اهمیت استفاده از آن را برایتان شرح دهیم و تفاوت فعالسازی ویندوز با لایسنس اورجینال و کرک کردن آن را هم برایتان شرح دهیم. سپس انواع لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی را برایتان نام بردیم که شامل دو نوع اصلی Retail و OEM می‌شوند. فراموش نکنید با سرویس فروشگاه CDKeySell می‌توانید لایسنس نسخه های مختلف ویندوز و حتی سری نرم افزارهای آفیس مایکروسافت را با کمترین قیمت ممکن تهیه و به طور قانونی از تمام قابلیت های آن ها بهره بگیرید. در صورت نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم پشتیبانی فروشگاه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.